Miben segíthetünk?
Számla létrehozása
Módosítva: 2021-02-17 10:01:02Számla létrehozása
A SZÁMLÁK menüpont „ÚJ SZÁMLA” ikonjára kattintva állíthatjuk ki bizonylatunkat, melyet a jobb felső sarokban találunk.
Kinek szól a számla?
Itt megadhatjuk Partnerünk pontos nevét, címét (ország, irányítószám, város, cím), adózási típusát, adószámát/közösségi (EU) adószámát, e-mail címét és telefonszámát.
Ha Billingon keresztül küldöd a számlát, minden esetben add meg partnered helyes e-mail címét, melyre a számláját szeretnéd kiküldeni.
A partner adatoknál a Cégjelző Céginformációs Rendszer adatbázisából felajánljuk a cégeket/egyéni vállalkozókat. A partner nevéhez adószámot is beírhatsz, így is megtalálja a rendszer a partnert. A funkció a beállítások/számlabeállítások menüpontban kapcsolható ki.
A jelenleg hatályos jogszabályok alapján a partner adózási formájától függően kell jelölni a számlákon az adószámot. Amennyiben adószámmal rendelkező és adatszolgáltatásra kötelezett partnert választasz, úgy az adószám feltüntetése értékhatártól függetlenül kötelező lesz a számlán.
Számla adatai
A program automatikusan megadja az adott napot számla keltének. Beállíthatjuk a teljesítés időpontját; és fizetési határidejét dátum, illetve a hátra lévő napok számának jelzésével is.
Fontos, hogy a számla kelte nem módosítható.
A számla kötelező tartalmi elemeire vonatkozó előírásokat az ÁFA törvény 169. §-a tartalmazza tételesen, a számlázásra vonatkozó szabályokra vonatkozó információkat a X. fejezet részletezi.
Ennek értelmében a számla kelte mindig a kiállítás napja kell hogy legyen, és mivel szigorú számadású bizonylat, ezért az sem múltbeli, sem jövőbeli időpontra nem vonatkozhat. Valójában azonban a számla keltének sem a könyvelés, sem az áfabevallás szempontjából nincs jelentősége, hiszen mindkettő a számla teljesítésének időpontját veszi alapul. A jó hír pedig, hogy ez lehet múltbeli és jövőbeli dátum is.
A bankszámla kiválasztás esetén alapértelmezett helyzetben az általunk, a BEÁLLÍTÁSOK menüpontban felvitt adatok jelennek meg – vagyis: egy bankszámla esetén egyértelmű a kiválasztás, több bankszámla estén pedig kiállításkor választhatjuk ki a kívánt bankszámlaszámot. További bankszámlaszámokat szintén a BEÁLLÍTÁSOK menüben lehet felvenni. A beállítások/számlabeállítások menüben módosíthatunk azon, hogy melyik bankszámlaszám legyen az alapértelmezett.
Ezt követően manuálisan állítható a számla nyelve, illetve pénzneme is. Nyelv esetén a rendszer a magyar, német, angol, francia, horvát, olasz, román, szlovák nyelvű számlát ajánlja fel, a pénznem esetén pedig számos, nemzetközileg elismert fizetőeszközt jelölhetünk meg.
Ha devizában szeretnél számlázni, akkor a korábban megadott pénznemnek az aktuális napi MNB árfolyamát felajánlja a program, ezt bármikor módosíthatod, ha esetleg a teljesítés napján lévő árfolyamra, vagy egy másik bank árfolyamára lenne szükséged.
Ha egy korábbi devizás számlát másolsz, akkor az új számlára is a korábbi árfolyam kerül. Ha mégsem azt az árfolyamot szeretnéd használni, akkor az árfolyam mező alatt található frissítés gombra kattintva tudod aktualizálni.
Ezután lehetőségünk van a végösszeg kerekítésének beállítására is, illetve tájékoztatásként leírja számunkra a rendszer, hogy mikor, illetve miként állíthatjuk be az ismétlődést.
A kedvezményt is itt adhatjuk meg. Jelenleg csak %-os kedvezmény adható és az itt megadott kedvezmény a számla egészére vonatkozik. Tételenkénti és Ft-os kedvezmény úgy adható, hogy a tételeknél új sorban mínuszos összeggel kell felvenni a kedvezmény összegét. A tétel megnevezése lehet pl. kedvezmény, engedmény.
Az online fizetés mező a Barion és hamarosan a SimplePay fizetésre vonatkozik.
Az alábbi segédletünkben a Barion fiók összekötéséhez nyújtunk segítséget: https://support.billingo.hu/content/103317636
Mit számlázol?
Itt veheted fel, állíthatod be soros elrendezéssel számlázandó termékeidet, szolgáltatásaidat, illetve azok adatait.
A helyes számlázáshoz szükséges megadnod a Tétel nevét, szükség esetén a besorolási számát.
A tételeket amiket beírsz a program megjegyzi, és menti a termékek közé. Fontos, hogy a számla készítés folyamatában a termék szerkesztésére nincs lehetőség. Ha egy meglévő termék nevét szeretnéd módosítani, azt a termékek menüpontban tudod megtenni.
A leírásnál szereplő ikonra kattintva előugró ablakban megjegyzés adható az adott tételhez, mely mentést követően a tétel neve alatt meg fog jelenni.
Ha egy olyan korábbi tételt szeretnél ismét számlázni, ami már tartalmaz megjegyzést, akkor ha kiválasztottad a tételt, automatikusan megjelenik alatta a megjegyzés. Ha ezt módosítani szeretnéd, akkor a leírásnál szereplő ikonra kattintva tudod megtenni.
Az „EGYSÉGÁR” megadása esetén fontos beállítanod, hogy bruttó, vagy nettó formában kívánod megadni az összeget, melyet ezt követően egyszerűen felvihetsz a neki kialakított mezőbe, az előzőleg általad beállított pénznemnek megfelelően.
Az „ÁFA” legördülő sáv segítségével pedig megadhatod az általad kiállított számlára vonatkozó ÁFA értéket. A Beállításokban tudsz felvenni olyan ÁFA értéket, ami nem szerepel a listában.
Egy számlára maximum 100 darab különböző tétel feltüntetésére van lehetőséged. Figyelj arra, ha az adott számlázandó tételek száma meghaladja ezt a limitet, egy második számlát kell készítened, ahol a 100 darabon felüli tételeket tudod feltüntetni.
Áfakulcsok magyarázata:
AM - adómentes
EU – EU-n belül
FAD – Fordított adózás
ATHK - ÁFA területi hatályán kívül
AAM – alanyi adómentes
AKK – ÁFA körön kívüli
TAM – tárgyi adómentes
EUK – EU-n kívül
Áfakulcsok jogcíme:
Amennyiben a számla kiállításakor a 0%, AM, MAA, ATHK és K_AFA valamelyikét használod, meg kell adnod annak jogcímét. Ezt Billingód azzal jelzi neked, hogy megjelenik egy legördülő menü. Az adómentesség indoklására a NAV Online adatszolgáltatási kötelezettség kibővülése miatt van szükség. (A nem felsorolt áfakulcsoknál nem kell jogcímet kiválasztanod.)
0%, AM, MAA, ATHK és K_AFA esetén a képen látható legördülő menüből választhatod ki az esetedben érvényes jogcímet.
Milyen jogcímek közül választhatsz?
0%, AM, MAA esetén:
alanyi adómentesség
tevékenység közérdekű jellegére vagy egyéb sajátos jellegére tekintettel áfamentes (Áfa tv. 85-87.§)
más tagállamba irányuló áfamentes termékértékesítés (Áfa tv. 89. §)
áfamentes termékexport, azzal egy tekintet alá eső értékesítések, nemzetközi közlekedéshez kapcsolódó áfamentes ügyletek (Áfa tv. 98-109. §)
áfamentes közvetítői tevékenység (Áfa tv. 110. §)
termékek nemzetközi forgalmához kapcsolódó áfamentes ügylet (Áfa tv. 111-118. §)
ATHK esetén:
Áfa tv. 37. § (1) bekezdése alapján a szolgáltatás teljesítése helye az EU más tagállama (áfa fizetésére a vevő köteles)
Áfa tv. szerint egyéb rendelkezése szerint a teljesítés helye EU más tagállama (áfa fizetésére a vevő köteles)
EU más tagállamában áfaköteles (áfa fizetésére az értékesítő köteles)
Áfa tv. szerint EU-n kívül teljesített ügylet
K_AFA esetén:
különbözet szerinti szabályozás - utazási irodák
különbözet szerinti szabályozás - használt cikkek
különbözet szerinti szabályozás - műalkotások
különbözet szerinti szabályozás - gyűjteménydarabok és régiségek
FONTOS! A számlákat a NAV 3.0-ra történő átállást követően a Billingo akkor is beküldi a NAV Online Számla rendszerébe, ha nem választottad ki a 0%, AM, MAA, ATHK és K_AFA áfakulcsokhoz tartozó jogcímet. Ebben az esetben a rendszerben alapértelmezetten megadott jogcím kerül a számlára.
A jogcím kiválasztása a vállalkozás feladata, ha az alapértelmezett jogcím esetlegesen nem fedi a valóságot, azért a Billingo nem vállal felelősséget.
Amennyiben nem tudod, hogy pontosan milyen jogcímet kell megadnod, konzultálj könyvelőddel!
A „MENNYISÉG/MENNYISÉGEGYSÉG” oszlopban egyértelműen a tételek mennyiségét jelölheted (pl. db, óra).
A sor végén, a kívánt adatok felvitele után a program kiszámolja, illetve megjeleníti számunkra a nettó értéket a tételek értékének, illetve mennyiségének arányaival.
Új tétel hozzáadása esetén egyszerűen, az „ÚJ TÉTEL HOZZÁADÁSA” ikonra kattintás után megjelenő, új sorba írhatod a következő számlázandó tételt.
A sor elején található, „TÖRÖL” felirat alatt lévő ikonra kattintva pedig egyszerűen törölhetjük az általunk felvitt tételeket, tétel beállításokat soronként.
A számla tételei összesen
Itt ellenőrizheted az általad kitöltött mezők alapján a nettó számla pontos, illetve kerekített értékét (ÁFA nélküli összeg); az ÁFA értékét összesen, és a fizetendő bruttó végösszeget is.
Forinttól eltérő fizetési valuta esetén az ÁFA értéke az összesítőben megjelenik forintosított formátumban is. Ezt az értéket a valutában jelzett végösszeghez nem kell hozzáadni, ezt az összesítő alatti “Gross amount: HUF “ azaz forintosított végösszeg tartalmazza.
Számlatömb
Ha szeretnéd általad a Beállítások menüpontban létrehozott számlatömbbe rendelni a számlát, akkor azt itt teheted meg, ellenkező esetben az alapértelmezett számlatömböt fogja használni a program.
A beállítások/számlabeállítások menüben alapértelmezett számlatömböt is kiválaszthatsz.
Címkék
Címkéket rendelhetsz számládhoz, melyre később a listában rá tudsz keresni, ha beírod a címke nevét a számla lista felett található kereső mezőbe: pl. szolgáltatás
Megjegyzés és egyedi mezők
Ebben a beállítási listában viheted fel megjegyzéseidet, illetve tekintheted meg egyedi mezőidet.
Megjegyzések esetén választhatsz egy régebbi megjegyzést, vagy rögzítheted új, a számlára kerülő megjegyzésedet is.
Az egyedi mező olyan megjegyzés, ami minden számlán szerepel, itt az általad, a „BEÁLLÍTÁSOK” menüpontban rögzített mezőket láthatod, ellenőrizheted. A mezőket módosítani ugyanott, vagyis a „BEÁLLÍTÁSOK” menüpontban tudod, bármikor.
A megjegyzések alatt még szerepel két opcionális választási lehetőség: A számla közvetített szolgáltatást tartalmaz, illetve A számla pénzügyi teljesítést nem igényel. Ha ezek közül valamelyiket bejelölöd, akkor csak az adott számlán fog megjelenni. Ha a számla pénzügyi teljesítést nem igényel opciót választod, akkor a számla automatikusan fizetett státuszba kerül.
Számla típusa
Itt választhatod ki, hogy bizonylatodat elektronikus számlaként, vagyis hitelesített, e-mailben elküldött elektronikus számlaként, melyet sem neked, sem a címzettnek nem kell kinyomtatni, vagy hagyományos számlaként küldöd ki, melyet Neked is, és a címzettnek is ki kell nyomtatnia. Az utóbbi számlát küldheted e-mailben, de akár hagyományos, postai úton is.
Küldjük Billingon keresztül?
Itt pedig beállíthatod, hogy milyen formában tárolja/küldje ki a rendszer az adott, kiállított számlát.
Választhatod, hogy a Bilingo rendszeren belül küldje ki a program - így nyomon követheted, láthatod, hogy mikor kapta meg, mikor olvasta el, illetve mikor nyitotta meg a számlát.
Ha e-mailben küldöd ki a számládat, akkor a vevőd az alábbi e-mailt fogja kapni.
Ha a vevő a számla letöltése gombra kattint, akkor a következő oldalra navigáljuk, és innen tudja letölteni a számlát.
Ha a "Most inkább hagyom, nem szeretném követni a számla útját" opciót választod, akkor a program nem küldi el számládat, neked kell gondoskodnod arról, hogy eljusson a partneredhez.
NAV Online számla adatszolgáltatás
A jogszabályoknak megfelelően azokat a számlákat, ahol megadásra kerül az adószám, beküldjük a NAV Online számla felé. Természetesen ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha a NAV Online számla összekötés sikeres volt. Előfordulhatnak olyan esetek, hogy nem kötelező az adatszolgáltatás, ezért biztosítunk egy olyan lehetőséget, amellyel nem küldjük be az adatokat a NAV felé.
Fontos, hogy döntesz úgy, hogy, nem küldöd be a számlát a NAV felé, de ebben az esetben az adatszolgáltatással kapcsolatosan nem vállalunk felelősséget.
Az alábbi opció csak abban a speciális esetben használható, ha partnered adószámmal rendelkezik és ezt megadtad a partner típusnál, viszont mégsem szeretnéd ha a számlát beküldenénk a NAv felé.
Magánszemély és külföldi adószám esetén nem küldjük be a számlát a NAV Online felé.
Előnézet
A panel alján, középen látható, szemmel ábrázolt „ELŐNÉZET” ikonra kattintva tekintheted meg számlád előnézetét.
Mentés
Végül pedig a zöld mentés gombra kattintva választhatod ki, hogy az általad szerkesztett adatokat számlaként, díjbekérőként, előlegszámlaként vagy piszkozatként szeretnéd menteni.
Ezt követően mentésed alapján bővül a „SZÁMLÁK” menüpontban található listád.
Fontos, hogy az alábbi funkciók csak a Kata, Master, Innovator, Enterprise csomagokban érhetők el:
Piszkozatok létrehozása
Számlakészítés másolással
Díjbekérő
Előlegszámla
Végszámla
Devizás számlázás (37 devizanem kezeléssel)
MNB középárfolyam kezelése automatikusan
Több nyelven való számlakiállítás (EN, DE, FR, HR, IT, RO, SK, HU)
Kedvezmények kezelése a kiállított számlákon
A felsorolt funkciók a Starter csomaggal nem használhatók.